วันอาทิตย์ที่ 10 ตุลาคม พ.ศ. 2553

Inter Taste Foods Brand นำพาอาหารไทยก้าวสู่สากลด้วยบรรจุภัณฑ์ที่ออกแบบอย่างมีสไตล์






























อาหารไทยนับว่าเป็นที่ยอมรับในตลาดโลก ด้วยความโดดเด่นของวัตถุดิบ เครื่องเทศ สมุนไพรและรสชาติที่หลากหลายทั้งรสเปรี้ยว หวาน เค็ม เผ็ด และมัน ครบทั้ง 5 รสชาติ ที่ใครๆหากได้ลิ้มลองแล้วต่างพากันติดใจจนส่งผลให้อาหารไทย เติบโตอย่างรวดเร็วและเป็นที่แพร่หลายไปทั่วโลกโดยเฉพาะอาหารบรรจุกล่องพร้อมรับประทาน ซอสปรุงรส ข้าวไทย และอื่นๆอีกมากมาย

Inter Taste Foods Co,Ltd หนึ่งในผู้ผลิตอาหารที่ประสบความสำเร็จในด้านรับจ้างผลิตอาหาร OEM ให้กับแบรนด์สินค้าดังๆมากมายทั้ง รายใหญ่ในประเทศไทยและบริษัทฝรั่งข้ามชาติจากทั่วทุกมุมโลก ต่างยอมรับในเรื่องคุณภาพของสินค้าที่ผลิตล้วนใช้วัตถุดิบสดใหม่ มีคุณภาพดีและรสชาติอร่อยเยี่ยม โดยมีสินค้าหลากหลายกลุ่ม อาทิ Dipping Sauce, Frozen Ready Meals, Rice in Retort Pouch ฯลฯ

ล่าสุดทางบริษัทได้เลือก สุทธิพงษ์ สุริยะ แห่ง ขาบสตูดิโอ ผู้เชี่ยวชาญด้านการสร้างภาพลักษณ์และแบรนดิ้งให้กับธุรกิจอาหาร เจ้าของผลงานการออกแบบสื่อสิ่งพิมพ์อาหารที่ได้คว้ารางวัลเกียรติยศชนะเลิศของโลกจากเวที Gourmand World Cookbook Awards ประเทศสเปน มาเป็นผู้วางคอนเซ็ปดีไซน์แพคเกจจิ้งอาหารไทย ให้ก้าวไปสู่ตลาดสากล ซึ่งการออกแบบแพคเกจจิ้งอาหารให้โดดเด่น มีสไตล์ชัดเจน คือต้องคำนึงถึงหลักการนำไปใช้ได้ สิ่งหนึ่งที่ไม่ควรมองข้ามและถือเป็นเรื่องสำคัญนั่นคือแพคเกจจิ้งอาหารที่ใช้กันอยู่ในชีวิตประจำวัน จะต้องสามารถนำมาประดับตกแต่งห้องครัว หรือจัดวางบนโต๊ะอาหารในห้องรับแขก เป็นของตกแต่งที่กลมกลืนกับรสนิยมเจ้าของบ้านได้เป็นอย่างดี สิ่งเหล่านี้จะทำให้แพคเกจจิ้งอาหารเกิดการแบรนดิ้งไปในตัวทั้งในแง่ของผลิตสินค้าอาหารและผู้บริโภคต่างรู้สึกพึงพอใจ ต้องออกแบบให้แพคเกจจิ้งอาหารเป็นเฟอร์นิเจอร์เพื่อตกแต่งบ้าน

ขอยกตัวอย่างเป็นกรณีศึกษา การออกแบบแพคเกจจิ้งอาหารไทยในกลุ่มข้าว 4 รายการ โดยเน้นฉากโทนสีมืด ใช้ผ้าลินินสำหรับปูรองพื้น เพื่อขับให้สีของข้าวโดดเด่น ลอยขึ้นมาและเลือกเขียงไม้มาวางรองถ้วย เพื่อให้สื่อเข้าถึงความเป็นธรรมชาติของข้าวนั่นเอง สำหรับช้อนควรจะเลือกที่ดูพิเศษ เพื่อสร้างความหรูหราและมูลค่าเพิ่มให้กับพระเอก คือ ข้าวที่อยู่ในภาชนะชามใบสวย การทำฟู้ดสไตลิสต์ ควรจะเริ่มวิเคราะห์และให้ความสำคัญของข้าวมาเป็นอันดับแรกเสมอ เน้นความสวยงามบนพื้นฐานของวัตถุดิบตามสภาพที่ให้มาคือ

ข้าวหอมมะลิ ด้วยลักษณะคุณสมบัตเดิมมีสีขาวขุ่นเป็นข้าวที่มีมูลค่าสูง สร้างชื่อเสียงและรายได้ให้กับประเทศไทยมาต่อเนื่องยาวนาน สีที่เหมาะกับถ้วยที่จะนำมาใช้คือสีส้มเพราะเป็นสีตัวแทนในธุรกิจอาหาร เพราะสีส้มช่วยกระตุ้นให้อยากทานอาหาร

ข้าวกล้อง ด้วยลักษณะคุณสมบัติเดิมมีสีน้ำตาล สีที่เหมาะกับถ้วยที่นำมาใช้คือสีฟ้าเข้ม เพราะสีน้ำตาลคู่กับสีฟ้าเข้มตามหลักการจับคู่สีสากล

ข้าวผัด ด้วยลักษณะคุณสมบัติของข้าวผัดก็จะมีสีสันของส่วนผสมมากมายปนกับข้าวที่ผัด ทำให้เกิดการกระจายของสีอาหาร สีที่เหมาะกับถ้วยที่จะนำมาใช้คือสีน้ำตาลอ่อน เพราะเป็นสีโทนนิ่ง สงบเงียบ ควรปล่อยให้สีของอาหารโดดเด่นเป็นพระเอกแต่เพียงผู้เดียว

ข้าวขาว ด้วยลักษณะคุณสมบัติเดิมมีสีขาวขุ่น ใกล้เคียงกับข้าวหอมมะลิ แต่ไม่โดดเด่นเท่าเมื่อนำมาเปรียบเทียบกัน สีที่พิเศษและเหมาะกับถ้วยที่จะนำมาใช้คือ สีม่วง เพราะเป็นสีที่มีพลัง และทรงอิทธิพลมากที่สุด

ฟู้ดสไตลิสต์จะต้องทำการวิเคราะห์โจทย์จากปัจจัยขั้นพื้นฐานของวัตถุดิบเสมอ เพราะถือว่านี่คือสิ่งสำคัญและเป็นหัวใจหลักของการออกแบบงานให้สวย เพราะหากกระบวนการคิดงานในรูปแบบนี้ยังไม่ชัดเจน ภาพถ่ายที่ถูกส่งออกไปยังฝ่ายกราฟฟิกเพื่อทำการออกแบบก็ไม่สวยเพอร์เฟค ทำให้ลดทอนคุณค่าของวัตถุดิบอาหารนั้นไปในตัว

ในการออกแบบแพคเกจจิ้งอาหารผู้ประกอบการธุรกิจอาหารจะต้องตระหนัก เพื่อสื่อสารให้รูปภาพอาหารสีสันสวยงามโดดเด่นอาหารชวนน่าทานดึงดูดสายตา มาเป็นอันดับแรกเสมอ อย่าลืมว่านี่คือพระเอก อาหารต้องสวยพิเศษจริงๆ ส่วนรายละเอียดอื่นๆ เช่น การเลือกใช้ รูปแบบของตัวอักษรหรือรายละเอียดของสินค้าจะต้องเลือกตำแหน่งในการวางให้ลงตัว แต่ไม่ไปลดทอนภาพของอาหารโดยเด็ดขาด งานแพคเกจจิ้งอาหารที่ออกแบบเสร็จเมื่อนำมาใช้บริโภคในชีวิตประจำวัน นอกจากจะมีคุณค่าโภชนาการ รสชาติความอร่อยแล้ว ยังช่วยเติมเต็มในเรื่องไลฟ์สไตล์และรสนิยมให้กับผู้บริโภคด้วยเช่นเดียวกัน สิ่งต่างๆที่กล่าวมาเหล่านี้ถือเป็นส่วนสำคัญที่จะผลักดันให้สินค้าไทย ภาพลักษณ์โดยรวม เป็นที่ต้องการและถูกใจผู้บริโภคทำให้สินค้าได้รับการยอมรับและก้าวไปสู่สากลอย่างง่ายดาย

บทความเบื้องหลังการทำฟู้ดสไตลิสต์ แพคเกจจิ้งข้าวหุงสุก บรรจุกล่อง พร้อมรับประทาน 4 รสชาติ

ในตอนหน้าผม จะมานำเสนอ การออกแบบอาหารบรรจุกล่องพร้อมรับประทาน Frozen Ready Meals

ซึ่งท่านคุ้นเคยเป็นอย่างดี เช่น เมนูแกงเขียวหวาน ต้มยำ ฯลฯ และสำหรับท่านใดที่สนใจ ผลิตภัณฑ์ดังกล่าวสามารถดูเพิ่มเติมได้จาก www.intertastefoods.com



ขอขอบพระคุณมากครับ

สุทธิพงษ์ สุริยะ
www.karbstyle.com
Tel. 081-612-8853

www.facebook.com/karbstudio

www.facebook.com/suthipongsuriya


ข่าวแนบท้ายเพิ่มเติม

รายการ Living In Shape ช่อง 3

http://www.livinginshape.net/Web%20Page%20all/Lis112%20-mario%2010-7-53.html


Inter Taste Foods Brand

Taking Thai Food to the World with Stylish Packaging


Thai food is well liked due to its outstanding ingredients, spices and herbs used in the recipe that could render a single dish with a perfect blend of 5 basic flavors, namely, sour, sweet, salt, hot and creamy. People who have tried Thai dishes are quick to seek for more, resulting in growth and popularity of Thai food worldwide. Many such dishes are currently made available as frozen ready meals,Thai rice and condiments.

Inter Taste Foods Co., Ltd. is one of food manufacturer successful in providing Original Equipment Manufacturer (OEM) to many other brand names both domestically and internationally. Foreign companies have placed orders with the company thanks to its control and use of fresh raw materials of high quality and palatability. Products commonly ordered are dipping sauce, frozen ready meals, and rice in retort pouch.

Lately the company has contracted Mr. Suthipong Suriya from Karb Studio, a specialist in image and brand building in food industry and Gourmand World Cookbook Award (Spain) winner, to design and develop new packaging of Thai food destined for international markets. The concept is to achieve an outstanding packaging design that is both practical and sensible in everyday life. The packaging itself could also be a piece of decoration in a kitchen or on a dining table, something stylish that complements the household. Thus the packaging basically promote its brand and satisfies the consumer at the same time as it is meant to be a household ornament.

A case study has shown how the concept works. A line of packaging design is applied to four rice-based dishes using dark background with colorful linen cloth on the foreground. Such a dish with wooden chopping board as a trivet on the linen cloth gives a vivid contrast as the wood depicts the natural beauty of rice. Silverware is particularly selected as a value addition to enhance the elegance of the rice, the main component of the dish in a exquisite dinnerware. This approach of food styling requires a profound consideration of the nature of various kinds of rice being packaged.

Jasmine rice: It is milky and highly nutritious. It is of high market value and a source of revenue for the country due to its fame. The dinnerware used for this rice is orange because it is commonly applied in food industry as a way to stimulate human appetite.

Brown rice: Dark brown in color, it is ideally placed in dark-blue dinnerware, a standard color matching scheme.

Fried rice: Its color is influenced by ingredients used in the cooking process, thus there are many colors in this particular dish. An ideal color for the dinnerware is light brown as it offers a sense of serenity that does not strongly compete with colorful food ingredients.

White rice: This is white but not as attractive as Jasmine rice. The dinnerware used is purple in color as it is so powerful and influential to enhance dull white rice.

In doing such food styling, intrinsic property of the raw material takes priority as it is the heart of the design. If an incorrect approach is applied, the outcome will be less attractive and the value of the raw material can be seriously compromised.

For food packaging design, food manufacturers need to be aware that colorful and attractive images of the food are the most important factor as they appeal to consumers. The main issue deals directly with the food, rice in this case, and must be handled with care. Fonts of messages on the container should also be applied in such a way that they do not obscure the food images. To consumers, a professionally designed food packaging would serve as food container in everyday life and also compliment their lifestyle and personal taste. All these issues play significant roles in enhancing the image of Thai food as a whole so that it satisfies and meets the need of international consumers.

Next episode will cover scenes behind food styling processes for frozen steamed rice of 4 varieties. Frozen ready meals are available in specially designed packaging for dishes most people are familiar with, e.g., green curry, tom yum, etc. More information on such products is available from www.intertastefoods.com


Best Regards

Suthipong Suriya

www.karbstyle.com
Tel. 081-612-8853


Services and Consultancy by Karb Studio

1. Food styling

2. Food photographing and directing

3. Food publication design

4. Cooking workshop and show

5. Food packaging design

6. Food studio rental

7. Food stylist training

8. Food recipe development by chefs from leading food institutions

9. Cooking classes by chefs from leading food institutions

10. Food business styling

11. Commercial food styling for food business

12. Food publication conceptualization using international standard


ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น